Wissenschaftliche Publikationen

Wissenschaftliche Artikel in peer-reviewed Journals

  • Bertram, J., Moskaliuk, J. & Cress, U. (2015). Virtual training: Making Reality Work? Computers in Human Behavior, 43, 284-292.
  • Moskaliuk, J., Bertram, J., & Cress, U. (2013). Training in virtual environments: putting theory into practice. Ergonomics, 56(2), 195-204.
  • Moskaliuk, J., Bertram, J., & Cress, U. (2013). Impact of virtual training environments on the acquisition and transfer of knowledge. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(3), 210-214.

Konferenzbeiträge

  • Krauskopf, K., Bertram, J., Hsiao, Y.P, Huber, S., Panciera, K, Sträfling, N., Wichmann, A., & Aalst, J. (2012). Memetic processes as conceptual framework for idea improvement in knowledge building. In J. van Aalst, K. Thompson, M. J. Jacobson, & P. Reimann (Eds.), Proceedings of the 10th International Conference of the Learning Sciences (ICLS 2012) (Vol. 2, pp. 157-161). Sydney, NSW, Australia: International Society of the Learning Sciences, Inc.
  • Moskaliuk, J., Bertram, J., & Cress, U. (2011). Training in virtual training environments: Connecting theory to practice. In H. Spada, G. Stahl, N. Miyake, & N. Law (Eds.), Connecting Computer-Supported Collaborative Learning to Policy and Practice: CSCL2011 Conference Proceedings (Vol. I, pp. 192-199). Hong Kong: International Society of the Learning Sciences.

Buchkapitel

  • Bertram, J. (2014). Motivation in Handlung umsetzen. In U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg (Eds.), Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen (pp. 82-83). Berlin: Springer Gabler.
  • Bertram, J. (2014). Teams virtuell trainieren: Die Bedeutung von sozialer Präsenz. In U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg (Eds.), Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen (pp. 133-134). Berlin: Springer Gabler.
  • Bertram, J. (2014). Weiterbildung mit Motivation. In U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg (Eds.), Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen (pp. 142-143). Berlin: Springer Gabler.
  • Bertram, J. (2014). Wertschätzende Kommunikation im Unternehmen – Eine Einführung. In U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg (Eds.),Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen (pp. 77-78). Berlin: Springer Gabler.
  • Bertram, J. (2014). Gesundheitsprävention zur Wissenssicherung. In U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg (Eds.), Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen (pp. 74-75). Berlin: Springer Gabler.
  • Bertram, J. (2014). Virtuelles Training: Erfolgsfaktor Präsenz. In U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg (Eds.), Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen (pp. 131-133). Berlin: Springer Gabler.
  • Bertram, J. (2014). Virtuelles Training. In U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg (Eds.), Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen (pp. 130-131). Berlin: Springer Gabler.
  • Bertram, J. (2014). Produktivität und Zufriedenheit in Teams durch Konfliktmanagement. In U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg (Eds.),Wissenskollektion.100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen (pp. 64-65). Berlin: Springer Gabler.
  • Bertram, J. (2014). Teamlernen aus Erfahrung: die Rolle des/der TeamleiterIn. In U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg (Eds.),Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen (pp. 19-21). Berlin: Springer Gabler.
  • Bertram, J., Schneider, J. F., & Ewaiwi, A. (2013). Explicit and implicit measures of prejudical attitudes toward muslims: On the relationship between explicit and implicit attitudes. In K. S. Larsen, G. Vazov, K. Krumov, & J. F. Schneider (Eds.), Advances in International Psychology: Research Approaches and Personal Dispositions, Socialization Processes and Organisational Behavior (pp. 45-62). Kassel: Kassel University Press.